middle middle
  • Nederlands
  • English
  • Español
  • Deutsch
  • Français
  • 한국어

Theaterakoestiek

Theaters worden over het algemeen gebouwd met een korte nagalmtijd, want dat is nodig voor een goede spraakverstaanbaarheid en optimaal voor versterkt geluid. De meeste zalen worden zelfs akoestisch zo ‘droog’ mogelijk gemaakt, juist omdat de meeste voorstellingen versterkt zijn. Voor versterkte muziek is een nagalmtijd van ergens tussen de 0,7 en 1,2 seconde een ideaal uitgangspunt. Veel elementen in een theater bepalen de akoestiek. Zo kunnen de wanden en stoelen zorgen voor veel absorptie en zijn niet-evenwijdige wanden o.a. het middel tegen flutter echo’sen andere ongewenste reflecties. Naast nagalmtijd zijn er natuurlijk nog tal van akoestische parameters die de akoestische kwaliteit zoals de ambiance en de klank van een theaterzaal bepalen.

Kritische plaatsen

Er zijn in een theaterzaak – die beschikt over een mooie theaterambiance – ook ‘moeilijke’ plaatsen te vinden. Hierbij kan gedacht worden aan de zitplaatsen onder balkons (impedantiesprong) of het podium (reflecties van zij- en/of achterwanden). Of een slapback van de achterwand of balkonrand van het theater terug het toneel op. In een akoestisch ontwerp worden al deze zaken opgenomen om uiteindelijk van nature een akoestisch goed presterende zaal te hebben.

SIAP ambiance

In een theaterzaal waar een nagalmtijd van 0,7 à 1,0 seconde aanwezig is, is de zaal behoorlijk droog. Zoals gezegd: een ideaal uitgangspunt voor versterkte muziek, maar niet echt een vriendelijke of prettige ambiance. Als men voor een voorstelling vanuit de foyer (die over het algemeen juist aangenaam klinkt) de zaal in loopt, slaan de gevoerde gesprekken (akoestisch) aardig dood. Allereerst kan SIAP er voor zorgen dat de ambiance juist heel prettig wordt en deze overgang niet zo hard wordt ervaren. Deze ‘theaterambiance’ kan 24/7 aan staan, de nagalmtijd wordt hiermee niet zo zeer verlengd, maar de akoestiek wordt in heel de zaal wel “opgetild”. Waar eerst de reflecties door wanden en plafond werden geabsorbeerd, geven de ingebouwde (onzichtbare) luidsprekers toch prettige en gewenste reflecties weer.

SIAP variabele akoestiek & surround

Om de programmering van een theater te vergroten kan naast de theaterambiance ook gebruik gemaakt worden van variabele akoestiek en surround. Met de variabele akoestiek kan de ambiance in een theater worden ingesteld naar wens. Hiermee krijgen zowel artiesten als de zaal (publiek) veel meer het idee ‘een’ te zijn en met elkaar verbonden te zijn. Het publiek hoort zichzelf beter en de artiesten krijgen veel minder het gevoel in een “zwart gat” te spelen. Daarnaast krijgen artiesten veel meer terug van de zaal wat de interactie enorm vergroot. De akoestiekstanden (mogelijkheden) gelden zowel voor versterkte als onversterkte muziek. Dus van een rock/pop optreden tot toneel, tot opera en klassieke muziek, maar ook voor congres en presentatie (spraakverbetering). SIAP werkt met een matrix waarin allerlei instellingen mogelijk zijn van input naar output. Hiermee kan ook filmsurround worden ondersteund en/of speciale musical producties. Samengevat, een SIAP biedt:

1. Verbetering van (onversterkte) spraakverstaanbaarheid
2. Verbeterde theaterambiance voor het publiek en bij geluidversterkte voorstelling / theaterconcerten (bands e.d.), zonder de weergave van de versterkingsinstallatie negatief te beïnvloeden
3. Variabele akoestiek, o.a. bestaande uit nagalmtijdverlenging en verbeterde podiumakoestiek voor bijvoorbeeld:
– Opera / klassiek ballet (1,3 – 1,5 seconde)
– Kamermuziek (1,5 – 1,7 seconde)
– Harmonie / fanfare (1,7 – 1,9 seconde)
– Symfonieorkest (1,9 – 2,2 seconden)
– Koor (2,5 tot 5,0 seconden en meer).

Middle